söndag 30 januari 2011

Tips från bokhyllan

Den berömde violinisten Gideon Davies får ett sammanbrott under en konsert och tappar förmågan att spela. Gideon växte upp som ett musikaliskt underbarn och hans familj offrade allt för att han skulle få den utbildning han behövde. Men när Gideon börjar gräva i sitt förflutna för att söka efter nyckeln till sitt förlorade konstnärsskap finner han fasansfulla hemligheter. Hans hopp om sanningen står till modern som övergav familjen när Gideon var liten, men innan de hinner träffas blir hon överkörd och omkommer i en smitningsolycka. En olycka som så småningom visar sig vara överlagt mord.
Thomas Lynley och Barbara Havers kallas in för att lösa fallet och upptäcker kopplingar långt bakåt i tiden.

Jag har inte riktigt koll på alla Elisabeth Georges böcker eller i vilken ordning de kommer, men det gör inte så mycket, jag tycker att de kan läsas fristående. Minnets labyrint såg jag på tv innan jag läste boken, fast egentligen kanske jag borde ha gjort tvärtom. Jag gillar verkligen serien om kommissarie Lynley och jag tycker att de följer boken på ett bra sätt. Vissa avsnitt som är med i boken, men inte i serien kan jag till och med tycka är onödiga, eller i allafall för långa. Men det är klart att boken ger en djupare bild av alla karaktärer skapare en mer komplex handling.
Elisabeth George är hur som helst en bra författare och till er som aldrig har läst något av henne så tipsar jag om denna bok.

1 kommentar:

  1. Den låter bra! Jag har en bok av henne, men har aldrig läst något. Borde göra det tror jag :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar