tisdag 4 januari 2011

Lättbakat bröd

Idag blev det hemmagjord potatis och purjolökssoppa och nybakat bröd till middag! Jag har ett bröd som man gör i långpanna och som inte behöver jäsa, som är kanongott! Tänkte dela med mig av receptet nu.

Börja med att blanda ihop de torra ingredienserna:
9dl vetemjöl
9dl rågsikt
1tsk salt
5tsk bakpulver
3tsk bikarbonat
2,5 msk hel anis
1msk hel fänkål

Lägg sedan till:
1l filmjölk
1/2 flaska mörk sirap

Arbeta ihop degen ordentligt så att den blir alldeles slät och stjälp sedan över den i en långpanna. Grädda på 150grader i ca 40 min. Pensla bröden med vatten när de är färdiggräddade så blir de inte hårda.

Denna gång hade jag även i solroskärnor i degen och det blev jättebra. Nästa gång testar jag nog med linfrö också, det är ju nyttigt och bra för magen :)


1 kommentar:

  1. Nu blev jag sugen på soppa jag med! Brödet ser gott ut!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar