söndag 23 januari 2011

Döden på Nilen - Agatha Christie


Poirot är på semester i Egypten och hamnar på en båt i Nilen. Med på båten är en brokig skara människor, bland andra nygifta Linnet Doyle som anses vara en av Londons rikaste och vackraste kvinnor. När ett mord inträffar på båten blir det Poirots uppdrag att lösa mordet, men innan han lyckats med det har fler mord begåtts. Så uppdraget blir att ta reda på vem av passagerarna på båten som är den skyldige, och varför. Spännande!
Marcus har pratat så mycket om filmen som baserats på den här boken, så när han fick boken i julklapp passade jag på att läsa den. Den var lika fängslande som de andra Agatha Christie-deckare jag läst, men det var faktiskt en sak som gjorde mig lite besviken med den här. Jag förstod nästan på en gång vilken mördaren var! I och för sig blev jag bortkollrad många många gånger under resans gång, men i slutet visade det sig ändå att den första tanken varit rätt. Det är första gången det händer, jag brukar alltid bli lika förvånad. Tyvärr gjorde det att jag blev lite besviken på boken, men den är lika genialt skriven som hennes andra böcker och väldigt fängslande! Det är inte för intet som det är en klassiker.





2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag måste läsa någon A.C deckare.Jag har snart läst ut Tre sekunder så jag behöver något nytt. Jag är lite besviken på den nuvarande boken, tyckte att deras andra var bättre. Roligt att du tyckte om mitt kort. Jag brukar ta 30 kr för korten som jag gör. Ha en bra dag!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag gillar den, och även den g:a filmen! Mys-i-mord! ( om man nu kan göra det!?)Filmen har jag, om ni vill låna! Med Peter Ustinov och David Niven bl.a! Mvh Annika!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar