tisdag 4 januari 2011

Fågeln som vrider upp världen

Fågeln som vrider upp världen handlar om Toru Okada. En dag försvinner Torus katt och lite senare även hans fru. Det visar sig att hon lämnat honom för en annan man. I sin jakt på både frun och katten möter Toru en mängd underliga människor, bl.a. två synska systrar, en morbid tonåring och en gammal krigsveteran.
I närheten av Toru Okadas hus finns ett underligt ödehus med en gammal torrlagd brunn, som visar sig vara en port till någonannanstans.
Fågeln som vrider upp världen är en slags blandning mellan saga, deckare och sience fiction roman.

Dett är en väldigt annorlunda bok, som tog ovanligt lång tid för mig att läsa ut. Ingen solklar favorit, men den växte och på slutet hade jag svårt att lägga ifrån mig den. Jag ska inte säga så mycket om slutet, men alla trådar knöts inte ihop, vilket var en klar besvikelse. Jag ska definitivt prova någon annan av författaren Haruki Murakamis böcker, men inte på ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar