tisdag 4 oktober 2011

Linas matkasse - Köttbullar med krämig risoniotto

Risoni har jag aldrig testat förut, jag tänkte att det måste vara nåt annorlunda slags ris, men det är tydligen pasta. Fast det ser ut som ris. Gott var det i allafall :)

Här kommer receptet på dagens middag:

Blanda ca 500g nötfärs med 2/3 tsk salt, 2 krm svartpeppar och 1 dl mjölk. Rulla till lagom stora köttbullar, ca 20-25 st.
Koka upp en kastrull med 2 liter vatten och tillsätt 2 tärningar kycklingbuljong.
Finhacka 1 röd paprika, 1 gul paprika och 1 röd lök. Tärna 1/2 zuccini.
Stek rödlök, paprika och zuccini och häll av på en tallrik.
Lägg ner 250g risoni (ca 3dl) i buljongen och låt koka 11 minuter.
Tillsätt 1msk smör i stekpannan och stek köttbullarna.
Spara 1dl av buljongen från risonikoket och häll bort resten Blanda ner grönsakerna, den sparade buljongen, 1/2 msk vitvinsvinäger (hade jag ingen hemma men det gick bra ändå) och 100g philadelphiaost i risonin. Rör om och låt färskosten smälta och bli krämig. Smaka av med salt och peppar.
Strimla 1/2 kruka basilika och strö över risoniotton som garnering. Servera till köttbullarna.

Jag la till lite extra gurka och tomat till serveringen, för att jag är så otroligt nyttig :)

Det här blev en favorit, väldigt enkel att göra och vill man inte rulla egna köttbullar passar säkerligen grillad kyckling precis lika bra, det ska jag testa nästa gång.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar