måndag 24 oktober 2011

Sarahs nyckel - Tatiana de Rosnay



Om ni inte redan har sett filmen, läs boken först!
Det här var en jättebra bok som var svår att lägga ifrån sig. Jag gillade att den var så lättläst eftersom kapitlen är så korta. I början utspelar sig vartannat kapitel i nutid och vartannat på 1942. 1942 var det en stor razzia i Paris där alla judar samlades ihop och kördes till förintelseläger. Sarah var en 11-årig judisk flicka som tillsammans med sina föräldrar blev hämtade mitt i natten av den franska polisen. Hennes lillebror gömde sig i ett skåp i lägenheten, Sarah låste, stoppade nyckeln i fickan och lovade att komma tillbaka och släppa ut honom snart...
I nutid får vi följa Julia och av en slump snubblar över historien om Sarah och bestämmer sig för att ta reda på sanningen om vad som egentligen hände i Paris 1942.

Som sagt, en otroligt spännande bok som man har svårt att släppa taget om!

3 kommentarer:

  1. Ja, visst var den bra! Jag gillade den också mycket!

    SvaraRadera
  2. Vad bra att du tyckte om den :) Ni ger mig som alltid inspiration, så ni har fått en award av mig :) Tack så mycket för härlig läsning och hoppas ni får en bra dag!

    http://cathrinesbokblogg.blogspot.com/2011/10/tack-sa-mycket.html

    SvaraRadera
  3. Har precis köpt den ska bli spännande att läsa

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar