söndag 30 oktober 2011

Jorden runt på 80 dagar - Jules Verne

En riktig klassiker som är perfekt myslyssning en regnig söndag. Uppläsare var Peter Haber och jag måste säga att han hittills är min favorituppläsare. Han agerade och det var en härlig kontrast till många monotona röster man hört. Det var också musik med ibland för att illustrera vart på jorden man befann sig. Härligt :)

Jag tror att de flesta antingen läst boken, sett filmen eller åtminstone hört om den, men jag berättar lite ändå. Huvudpersonen Phileas Fogg är en mycket reserverad och punktlig herre som följer sina dagliga rutiner till punkt och pricka. En dag på den engelska reformklubben ingår han ett vad med några andra herrar, som anser att det är omöjligt att resa jorden runt på 80 dagar. Phileas Fogg påstår självsäkert att det är möjligt och satsar halva sin förmögenhet. Samma eftermiddag tar han med sig sin nyanställde betjänt Passepartout och beger sig till Londons tågstation. 80 dagar senare ska han ha rest jorden runt och på klockslaget befinna sig på Londons reformklubb.

Jag tyckte mycket om boken och är glad över att äntligen ha läst den :) Jag gillar att läsa klassiker, men ofta blir jag faktiskt besviken. Inte den här gången!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar