söndag 9 oktober 2011

Ont blod - Arne Dahl

Det här är den andra delen i serien om A-gruppen, den första heter Misterioso. Den läste jag för kanske två år sen men fastnade inte alls. Så därför har det dröjt så här länge innan jag gett mig på en ny del.
Men den här gången blev jag glatt överraskad. Ska påbörja nästa del nu på en gång..

Boken börjar med att en svensk litteraturkritiker blir torterad och mördad på en flygplats i USA. Mördaren tar sedan plats på det plan som hans offer skulle ha flugit med - till Stockholm.
Den svenska polisen får uppgifter om att en amerikansk seriemördare är på väg och A-gruppen kopplas in.
A-gruppen består av sex handplockade poliser från hela landet. Tillsammans bildar de en specialenhet inom rikskriminalen, som ska ta hand om "våldsbrott av internationell art". Efter gruppens första lyckade fall med maktmördaren (Misterioso) har det dock varit tunsått med den typen av kriminalitet och gruppen är därför laddade till tänderna när de skickas ut till Arlanda för att stoppa den så kallade "Kentuckymördaren".

Jag ska inte avslöja så mycket mer av handlingen, men naturligtvis lyckas den brutala seriemördaren ta sig in i Sverige och naturligtvis fortsätter han med sina sadistiska mord. Men vem är han egentligen? Och hur har han lyckats undfly FBI de senaste 20 åren?



Den här boken är spännande och tar flera oväntade vändningar. Det är en riktig bladvändare som man har svårt att lägga ifrån sig.  


1 kommentar:

  1. Den låter spännande Tässan. Jag som försöker läsa lite deckare då och då kanske ska läsa den här :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar