måndag 3 oktober 2011

Vancouver

Nu kommer äntligen slutet av vår långa resa, bättre sent än aldrig. De sista tre dagarna var vi i Vancouver där vår kryssning slutade. Vi bodde på ett fint hotell som hette Pan Pacific och låg precis vid vattnet och väldigt centralt. (Jag måste också berätta att vi såg en val som lekte i havet alldeles innan vi kom till Vancouver!)


Kanadensisk snabbmat :)

Klimatsmarta bussar som går på el. Nu ser kablarna från taket.

Vårt fantastiska hotellrum på Pan Pacific! Vi hade alltså varsin stor och härlig säng :D


Utsikten från hotellrummet, skyskrapor vart man än ser.

Underbar (men dyr!) frukost.

Vi beökte Vancouver Zoo där de bland annat hade akvarier med maneter.

 Och den största sevärdheten på zoo, vitvalar.

Man kunde gå ner under marken och se valarna nere i vattnet också. Den här simmar bara några decimeter framför mig.

Bild från Stanley Park som vi åkte igenom. Det regnade (som vanligt i Vancouver sägs det) så tyvärr blev det ingen promenad genom parken som vi planerat.

Planerar dagens aktiviteter i hotellobbyn.

Vi åt middag i ett roterande utsiktstorn! Det var coolt men lite läskigt tyckte jag som har höjdskräck. Det tog en timme för tornet att rotera ett varv om jag inte minns fel. 
Vancouver är känt för att vara en vacker stad, men om man inte gillar skyskrapor med massor av fönster så är det inte speciellt vackert. Däremot är läget och naturen runt ikring vacker! Fjälltoppar på ena sidan och hav på andra, synd att det regnar så mycket bara...
Den otroliga utsikten. Förstår ni hur högt upp vi sitter? En rolig sak var att när vi var påväg upp i hissen stötte vi på ett par varav mannen visade sig kunna svenska. Han var från Vancouver men han hade studerat i Uppsala och lärt sig språket. Han tyckte att det var jätteroligt att få underhålla svenskan lite :)

Min mat som ser godare ut än den var... Jag tror att restaurangen lever på sin utsikt och inte på den goda maten.

Helhetsuppfattningen om Vancouver är att det regnar alldeles för mycket, men det är väldigt trevliga människor där! Jag kan tänka mig att åka dit igen för att hinna se mer av staden.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar