lördag 15 oktober 2011

Det går an - Carl Jonas Love Almquist


Nu har jag lyssnat klart på den här skandalomsusade kortromanen som är en klassiker jag velat läsa länge. Den utspelar sig dels på en ångbåt mellan Stockholm och Arboga, dels i en hästvagn mellan Arboga och Lidköping. Huvudpersonerna som blir förälskade under resan är glasmästardottern Sara Videbeck och serganten Albert. Det som gjort romanen så omtalad är Saras självständiga sätt och hennes åsikter kring äktenskapet och skråväsendet. Skråväsendet gjorde det omöjligt för kvinnor att bli ekonomiskt självständiga, men Sara hade planer som skulle hjälpa henne att ta sig runt reglerna. Hon hade också planer på hur hon och Albert skulle kunna leva jämställt utan att behöva gifta sig och dela allt vilket hon inte ville. I sista meningen av boken frågar hon Albert vad han tycker om allt och han svarar, "Det går an".
Problemet med ljudböcker tycker jag är att uppläsaren kan påverka hela intrycket av boken, vilket ibland blir fel. Inget ont om Hasse Alfredsson, men jag tycker inte att han läste boken särskilt bra och det gjorde nog att jag tyckte att den var lite tråkigare än den egentligen var. Det ålderdomliga språket tillsammans med sergantens reaktioner gör också att boken känns hopplöst omodern, men den är ju också skriven på 1800-talet. Ämnet är dock fortfarande aktuellt och jag kan verkligen förstå reaktionerna boken väckte 1839 även om vi idag inte höjer på ögonbrynen.
Jag kommer troligtvis inte att läsa om boken, men jag är väldigt glad över att ha läst den och att äntligen förstå varför den har blivit så omtalad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar