lördag 22 oktober 2011

Bokfrågor

Det var länge sen jag gjorde nån sån här enkät, så jag blev lite sugen när jag hittade denna hos Bokmalen.

1. Vilken bok har stått längst i din bokhylla?
Scenens barn av Rumer Gooden
2.Vad läser du just nu, vilken var din senaste bok och vilken kommer vara din nästa?
Just nu läser jag Upp till toppen av berget av Arne Dahl. Dessförinnan var det Ont blod och jag skulle tro att min nästa bok blir Europa Blues som är nästa del i samma serie. Om jag inte hoppar på någon helt annan genre ett tag.
3. Vilken bok avskydde du som alla andra älskade?
Avskydde är kanske lite starkt, men Fågeln som vrider upp världen av Haruki Murakami tyckte jag inte särskilt bra om. Den är rätt överskattad enligt mig.
4.Vilken bok fortsätter du att intala dig att du ska läsa trots att du antagligen aldrig kommer att göra det?
Någon av de stora klassikerna antagligen. Tolstoy kanske.
5.Vilken bok sparar du "till pensionen"?
Ingen. Däremot har jag en lång lista på böcker jag vill läsa och den fylls på hela tiden, så förmodligen är jag inte färdig innan pension.
6.Läser du slutet först eller kan du låta bli?
Numera låter jag bli det, men när jag var yngre hände det rätt ofta att jag smygläste slutet.
7.Författarens tack, slöseri med sidor eller intressant läsning?
Det är ju egentligen bara intressant för de som blir tackade, så tills någon tackar mig personligen är det mest slöseri med sidor ;)
8.Vilken karaktär skulle du vilja byta plats med?
Oj så svårt. Jill i Katherine Kerrs serie om Deverry kanske. Eller varför inte Nanny Ogg i Discworld böckerna, hon verkar ha kul jämt :)
9.Har du någon bok som påminner dig om något särskilt i ditt liv (en plats, en person, en händelse)?
James Pattersons böcker om Alex Cross; Along came a spider, Kiss the girls, Jack and Jill och Cat and Mouse läste jag under mitt år i Dublin. Blir lite nostalgisk när jag ser dem i bokhyllan ibland.
10.Nämn en bok som du fick tag på på nåt särskilt sätt.
Offerträdet av Guy Gavriel Kay lånade jag på skolbiblioteket i högstadiet, men missade att lämna igen den. Sen stängde de biblioteket, men boken har jag kvar. Mycket kriminellt. Min introduktion till fantasygenren förutom Sagan om Ringen.
11.Har du gett bort en speciell bok till en speciell person?
Kommer inte på någon faktiskt. Usch så dåligt. Men jag har ju alltid själv varit den läsgalnaste ibland släkt och vänner. Numera delar jag det med svägerskan :)
12.Vilken bok har följt med dig på flest olika ställen?
Terry Pratchetts Witches abroad. Den inköptes i England och fick sen följa med hem till Sverige. Sen har den hängt med på semester till både Egypten och Kanarieöarna, när jag velat ha något roligt och lättläst på planet. Jag har inget emot att läsa om böcker med några års mellanrum.
13.Någon av skolans "måste läsningar" som 10 år senare visat sig inte vara så tokig?
Kommer inte på någon just nu, men nog måste det finnas några.
14.Vad är det konstigaste du har funnit i en bok?
Jag har inte hittat några konstigheter.
15.Begagnat eller nyinköpt?
Jag gillar bådadelarna. Billiga böcker är alltid roliga att fynda, men en splitterny oöppnad bok är förstås allra bäst.
16.Stephen King, litterärt geni eller opium för folket?
Läste en del av honom för massor av år sen, men i dagsläget har jag ingen åsikt.
17. Har du någonsin sett en film som var bättre än boken?
Här kanske jag kommer få skäll av ilskna fans, men jag tycker faktiskt att Twilight filmerna är bättre än böckerna. Filmerna är tonårssmöriga, men ändå underhållande. Böckerna är mest bara smöriga, på gränsen till Harlequin romaner.
18.Vilken bok skulle däremot aldrig ha filmats?
Oj det finns ju många. Grottbjörnens folk är ett exempel.
19.Har du någonsin läst en bok som gjort dig hungrig (kokböcker räknas inte)?
Ja flera faktiskt. Många fantasyförfattare berättar ingående om både knaper färdkost och storslagna festmiddagar i sina böcker.
20.Har du någon person vars boktips du alltid kan lite på?
Hmm. Inte när det gäller fantasy, men annars har mamsen bra smak :)

2 kommentarer:

  1. Halloj!
    Kul att få läsa lite om dig. Jag läser Snabba cash just nu. Dock råkade hunden tjuva den från vardagsrumsbordet och sabotera den en hel del. Den har numera ingen rygg och ganska många sidor saknas. Som tur var hade jag redan läst de som numera saknas. Så det kan gå.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag älskade alla twiligtböckerna, men håller med dig: filmerna är lite bättre :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar