fredag 21 oktober 2011

Hjärtats mörker - Jonas Moström


Egentligen ska man väl börja från början av en bokserie, och särskilt när man har alla böckerna i bokhyllan. Men nu blev det inte så eftersom jag behövde en ljudbok och den tredje boken var den enda vi hade som ljudbok hemma. "Hjärtats mörker" blev alltså den första boken jag läste av Moström och jag gillade den. Extra roligt är att den utspelar sig i min hemstad Sundsvall. Det var roligt och annorlunda att kunna relatera så mycket till de platser som beskrevs.

"Hjärtats mörker" är den tredje boken om polis Johan Axberg och hans vän läkaren Erik Jensen. En kvinna hittas mördad i ett elljusspår och det mesta tyder på att det är ett sexmord. Hennes mobiltelefon saknas och polisen har inte mycket att gå på. I närheten rivstartade en röd golf strax efter mordet och det blir deras enda spår, ett spår som visar sig svårt att följa.

De personliga relationerna har avgörande betydelse och det gillar jag med den här boken. Den känns nära och behaglig på något sätt. På ett sätt var den väldigt förutsägbar, men i det stora hela tycker jag inte att det gjorde något. Jag ville ändå inte lägga den ifrån mig :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar