onsdag 12 oktober 2011

Mysteriet på Pére Lachaise - Claude Izner


Jag var verkligen förväntansfull när jag äntligen fick sätta tänderna i den här boken eftersom jag tyckte så mycket om den tidigare. Det är ännu en historia om bokhandlaren i Paris, Victor Legris, som återigen dras in i en komplicerad mordgåta. Det är hans föredetta älskarinna som mystiskt försvinner på Pére Lachaise-kyrkogården och Victor får besök i bokhandeln av hennes förtvivlade jungfru Denice.
Det är framförallt de romantiska miljöskildringarna om 1800-talets Paris som får mig så fängslad. Jag läste just en beskrivning på Kabusa Böckers hemsida som klockrent beskriver miljön så jag delar med mig av den till er: "I Verlaines och Zolas, Renoirs och Toulouse-Lautrecs Paris i slutet på 1800-talet möter vi cancan-danserskor vid Moulin Rouge, forskare och sierskor i färgsprakande miljöer och där hamnar återigen bokhandlaren Victor Legris mitt i ett mordmysterium." På hemsidan kan man även läsa mer om boken och vad tidningarna skrivit om den.
Trots höga förväntningar blev jag inte besviken på boken utan den infriade mina förhoppningar om att få läsa något som fängslar mig totalt. Jag bara älskar det här och längtar tills jag får lägga vantarna på nästa bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar