tisdag 1 november 2011

Mina drömmars stad - Per Anders Fogelström


Jag har hört så mycket bra om Fogelströms Stockholmssvit, men aldrig kommit mig för att läsa. Nu har jag lyssnat på första delen med Helge Skoog som uppläsare. Jag tycker att han passar för att läsa en sån här bok. Det man har hört är att de här böckerna är som ett historiskt dokument över Stockholms stads historia. Det är verkligen en bra beskrivning, för jag har aldrig haft så mycket kunskaper över hur det såg ut, hur man levde och vad man hade för känslor och tankar på den här tiden. Jag älskar historiska romaner och det här är hur bra som helst.

Boken handlar om en liten pojke som heter Henning. Han kommer vandrande till huvudstaden efter att ha blivit föräldralösför att söka arbete. Vi får sedan följa hans liv genom fattigdom och misär fram till döden. Han bildar familj och skaffar sig vänner och dem får vi också följa. Alla har olika mål i livet, olika förhoppningar och förväntningar. I den här boken kan man inte alltid vänta sig positiva utgångar, för den här boken beskriver verkligheten.

2 kommentarer:

  1. Det här är väl antagligen det första som du skrivit om som JAG faktiskt har läst :D // Mamma

    SvaraRadera
  2. Min mamma har pratat om Stockholmssviten och nu när jag läser ditt inlägg så blir jag verkligen sugen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar