söndag 20 november 2011

Musikminnen del 1

Nu tänkte jag bli lite mer personlig än jag brukar. Ett av mina nöjen när jag har tråkigt hemma är att gå igenom mina gamla cd-skivor, sjunga med och minnas gamla tider. Det sker oftast sent på kvällen och kan pågå halva natten, tills jag får dåligt samvete och känner att jag borde gå och lägga mig. I lördags var en sån kväll och det väckte en massa gamla minnen som jag tänkte dela med mig lite av.

Jag börjar med de tidiga tonåren när jag fick de första cd-skivorna.



Guns n´Roses var mina strösta idoler i många år och Use your illusion I+II var mina första skivor. Minns att jag fick dem i julklapp, båda samtidigt. Jag satt på rummet och lyssnade på väldigt hög volym med texterna framför mig. Memorerade både texter, låttitlar och låtföljden :)

Jag är född 1981 så i mitten av 90-talet var jag alltså 13-14 år och där jag gick i skola och bland de jag umgicks med var det detta som gällde:

Dia Psalmas Gryningstid var ju den största skiva som fanns tyckte iaf jag och många andra. Jag tycker fortfarande att den är underbar och ALLA låtar skiiitbra.

 Ebba Grön lyssnade vi också mycket på och framförallt Die Mauer från den här fina skivan. Vi stod utanför skolgården och sjöng texten som vi såklart kunde utantill. Jag kan den fortfarande och sjöng den ofta som vaggvisa för Tindra när hon var liten när jag inte kunde komma på något annat :)

 Här har vi ju klassiker som 800 grader och den gick varm i flickrummet :)

Det här är kanske inget att vara stolt över men det här var något som nästan alla i min ålder lyssnade på, iaf i mitt umgänge... Det är ett lokalt band och jag vet inte hur välkända de är i resten av Sverige. Texterna är iaf absolut inte barnvänliga, på något sätt... Trots det dånade det här över skolgården på Tindras skola på en familjedag i våras. Dåligt omdöme av den vaktmästaren som skötte musiken kan jag tycka...


2 kommentarer:

  1. Ebba Grön var stora favoriter hos mig också när jag var 14-15, fast jag är född -68. Och Guns'n Roses kom in i mitt liv när jag var 19. De lyssnar jag fortfarande på:):

    SvaraRadera
  2. Åh vilken nostalgitripp! Dessa skivor känner jag igen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar