onsdag 16 november 2011

Per Anders Fogelström - I en förvandlad stad


Jag börjar nästan blanda ihop de här böckerna nu eftersom de hänger ihop allihop. Det här är den 4:e boken och den utspelar sig under åren 1925-1945. Emelie lever fortfarande och ser med förundran på förvandlingen av den stad hon levt i, i över 60 år nu. Hon har fått uppleva otroligt mycket under sin livstid, sett sina föräldrar och syskon gå bort i både sjukdom, ålderdom och olyckor. Hon har tagit hand om så många och aldrig satt sig själv i första rummet. Emelie har sett förvandlingen från jordbruksstad till storstad, från häst och vagn till bilar och spårvagnar, hon har upplevt hur levnadsförhållanden har ändrats och desstom har hon genomlevt två världskrig. I den här boken får vi uppleva oron och svårigheterna som kom till Sverige i och med det andra världskriget. Det är väldigt mycket politik i den här boken men det är ett måste för att man ska förstå utvecklingen tycker jag. Det jag märkt genomgående i de här böckerna är att det blir mer politik och samhällsbeskrivningar vilket leder till att det blir mindre tid till att följa huvudpersonernas privatliv och tankar. Jag tycker faktiskt inte att det gör något utan jag gillar den här nästan lika mycket som de andra!

En sak som jag känt många gånger under tiden jag läst, är att jag skulle ha läst det här mycket tidigare. Min mormor pratade mycket om böckerna men jag var aldrig så speciellt intresserad. Nu ångrar jag det och önskar att jag hade läst medan mormor och morfar levde, då hade jag bombaderat dem med frågor nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar