tisdag 16 november 2010

Udda verklighet

I hela sitt liv har Udda plågats av mardrömmar. De känns verkliga och göra att hon har svårt att sova. Hennes vän Daniel blir nyfiken på en av dessa drömmar och övertalar Udda att följa med honom till platsen hon drömt om. Detta beslut förändrar båda deras liv, när de inser att Uddas drömmar faktiskt är sanna. Udda upptäcker plötsligt en helt annan verklighet, långt ifrån det vardagliga livet i Malmö. En värld som befolkas av hamnskiftare och orakel, för att nämna några.

Det här är Nene Ormes debutroman och går under beteckningen Urban fantasy. Det är egentligen inte en genre jag gillar speciellt bra, jag föredrar episk fantasy. Men jag blev nyfiken på denna bok, eftersom författaren är i min ålder och detta är hennes debut, sånt inspirerar alltid :)
Och jag tycker hon lyckas bra. Kanske känns det lite mer som en ungdomsbok än vuxenlitteratur, men det behöver inte vara något negativt. Udda är en karaktär man kan fastna för, vanlig men ändå annorlunda och historien flyter bra. Av slutet att döma kommer det antagligen en fortsättning och den kan jag mycket väl tänka mig att läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar