söndag 28 november 2010

Tidsbrist och lite bakning

Av många olika anledningar ligger jag efter med både läsande och bloggande känns det som. Är också dålig på att kommentera i er andras bloggar som jag följer, ber om ursäkt för det. Jag kikar in hos er i allafall!
Ett av skälen till min tidsbrist är att jag blir väldigt hemkär och huslig när det börjar närma sig jul :)
Så jag pysslar och pyntar och hinner inte med så mycket annat. Kvällarna går ju ruskigt fort när man inte är hemma förrän kring 17.
Hur som helst här är ett litet prov på min huslighet, nybakade potatislimpor. Testade ett nytt recept igår som visade sig bli väldigt lyckat!

50g jäst
3dl vatten
3dl filmjölk
1/2 msk salt
0.25dl mörk sirap
25g rumsvarmt smör el margarin
1.5 dl finriven kokt potatis
1dl vetekli
9dl rågsikt
6dl vetemjöl

Smula ner jästen i en degbunke. Värm vatten och fil till fingervärme och häll över jästen. Rör om tills jästen löst upp sig. Tillsätt salt, sirap och matfettet. Blanda ner potatisen. Tillsätt vetekli, rågsikt och vetemjöl och arbeta samman till en blank, smidig deg. Låt degen jäsa i ca 40 min.
Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och knåda samman lätt. Dela den sen i 4 jämnstora bitar och forma dem till knubbiga bröd som du lägger på en bakpappersklädd långpanna. Pensla ev lite olja mellan bröden så ät de lättare att dela efter gräddningen. Pensla på bröden med lite vatten och strö över garnering. Ställ in i nedre delen av en kall ugn och sätt den på 200grader. Bröden både jäser och gräddas medan ugnsvärmen stiger. Efter ca 50 min bör de vara klara.

Obs! Vi har en ganska effektiv ugn så fast jag tog ut dem efter ca 40 min blev de nästan lite för mörka för min smak. Så håll lite koll. Jag garnerade med vetekli på 2 och linfrö och solroskärnor på 2.



1 kommentar:

  1. De ser jättegoda ut! Och Marcus vittnade om att det faktiskt var så också :) Tindra satt hos mormor och morfar idag och sa att det var så fuskit. "Therese har bakat nybakt bröd till kvällsfika!".

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar