lördag 20 november 2010

Laxgryta

Idag plockade jag fram min receptbok där jag samlar recept jag får av vänner och bekanta och de recept jag hittar på internet. Just detta recept kommer ifrån min fd sambo, far till mina barn och dessutom kock. Jag brukar ringa honom när jag inte vet vad jag ska laga för mat för att få tips. Det här receptet blev till en sådan gång över telefonen och bygdes utifrån det jag hade hemma.

(Jag har inga mått utan man får höfta lite och prova sig fram.)
  • Lax
  • Stjärnanis
  • Gul lök
  • Vitt vin (alt. matlagningsvin vitt )
  • Fiskbuljong
  • Grädde
  • Krossade tomater
  • Saffran
  • Salt
  • Socker
  • Vatten
1. Fräs löken, håll på vinet och lägg i anis.
2. Häll på lite vatten och fiskbuljongen. I med krossade tomater.
3. Grädde, saffran, salt och socker i.
4. Skär laxen i bitar och lägg ner i grytan.
5. Servera med kokt potatis.

Gott och enkelt!



1 kommentar:

  1. Mmm, vad gott det ser ut :) Ikväll blir det choritzo gryta här. MIn sambos specialitet :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar