onsdag 17 november 2010

Freja - Johanne Hildebrandt

Något jag älskar att läsa om är starka kvinnor, och i den här boken vimlar det av starka kvinnor, här är det kvinnorna som styr! Det är bronsålder i Sverige och människornas värld styrs av andar, gudar och gudinnor och inte minst prästinnorna som är mäktigast bland de levande. Kriget mellan vanerna och asarna är ett faktum och den unga prästinnan Freja får i uppdrag att åka till asarna och förhandla med deras hövding Oden. Därvid följer en kärlekshistoria, kulturkrockar, trassliga familjeförhållanden, krig, övernaturliga krafter och ett heligt förhållande till naturen är ingredienser i denna bok.
Jag kan inte förstå att jag inte läst den tidigare för jag älskade verkligen boken! Det är en bok som man sträckläser och har väldigt svårt att lägga ifrån sig. Den har resulterat i alldeles för långa kvällar för min del :) Nu har jag börjat på nästa bok i triologin, Idun. Idun är Frejas dotter och det är spännande att fortsätta att följa karaktärerna i en ny bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar