tisdag 2 november 2010

Paganinikontraktet

Har blivit mycket läsande de senaste kvällarna, jag har fastnat helt i Paganinikontraktet och då är det svårt att släcka trots att klockan passerat 00. Nu är jag färdig och funderar över vad jag ska välja för bok härnäst.

I en paradvåning på Östermalm hittas generaldirektören med ansvar för svensk vapenexport hängd. Till att börja med tyder allt på självmord. Samtidigt påträffas en död ung kvinna i en fritidsbåt som driver runt i Stockholms skärgård. Det visar sig att hon har drunknat, men det finns inga spår av vatten på hennes kläder eller resten av hennes kropp, bara i lungorna. De båda dödsfallen är bara början på en katt och råtta lek mellan polisen, med kommissarie Joona Linna i spetsen och en "problemlösare" en dödligt farlig yrkesmördare. Vapenleveranser och korrupta diktaturer i Afrika är också en av bokens huvudingredienser.

Boken var absolut läsvärd, det är spännande från början till slut och tar inte lång stund att fastna i den. Handlingen har jag alltså inga som helst problem med. Däremot är jag inte speciellt imponerad över Keplers - eller paret Ahndorils - språk. Framförallt är det tempusväxlingarna som stör lite. Det hoppas friskt mellan presens och imperfekt. Båda alternativen fungerar, men ibland känns det lite rörigt. 

Hur som helst en perfekt bok om man vill ha sträckläsning och en stunds underhållning.  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar