söndag 27 februari 2011

Nybakat bröd

Ikväll har jag bakat bröd igen, Snabba vallmobullar heter de i receptet från min nya favoritbok, Bröd för alla sinnen, som jag fyndade på bokrean :)
Tyvärr hade jag inga vallmofrön hemma, så jag garnerade med linfrö istället. Enkla att göra eftersom de inte behöver jäsa och väldigt goda!
På detta receptet blir det ca 20 bullar

8dl vetemjöl
1tsk salt
4tsk bakpulver
100g smör
3dl mjölk el filmjölk (jag hade inget av det, men det funkade utmärkt med turkisk youghurt oxå)
1dl riven ost

Blanda de torra ingredienserna, gärna i en matberedare. Finfördela smöret i blandningen till en grynig massa. Tillsätt mjölken el filmjölken och osten. Arbeta ihop till en deg.
Kavla ut degen till en ca 1 1/2cm tjock kaka (min blev nog bara 1cm). Ta med mått ut runda bullar och lägg dem på plåt med bakplåtspapper (jag använde ett glas som mått). Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över fröna. Grädda i mitten av ugnen på 250grader i ca 10 min, tills bullarna fått en fin färg.

De såg nästan ut som små kakor på plåten innan gräddningen


 Färdiga!



2 kommentarer:

  1. Oh, dom ser jättegoda ut! Och enkla, jag gillar att det inte är någon jäsning.

    SvaraRadera
  2. Åh vad gott det ser ut!! Min GI mage rumlar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar