söndag 20 februari 2011

Dag 6 och 7

Eftersom jag inte hade tid att blogga något igår får jag väl köra både dag 6 & 7 idag istället.

Dag 6

1. Bästa bok som blivit film - Sagan om ringen triologin av JRR Tolkien och Peter Jackson
Det här måste ha varit den enklaste frågan av alla, Peter Jacksons filmer utklassar ju i princip allt och alla :)





2. Bästa boktitel - Tordyveln flyger i skymningen av Maria Gripe
Den här frågan var nog svårast, det finns ju så många bra titlar. Men jag väljer titeln på en ungdomsbok som fascinerade mig väldigt mycket när jag var yngre. Jag tror inte jag tyckte själva boken var så himla bra när jag väl läste den, men titeln var fin och annorlunda.



Dag 7

1. Bok som du gillar utan att rikigt vilja erkänna det - Sagan om Isfolket av Margit Sandemo
Jag har ju kommit ut ur garderoben om att jag är en fantasynörd så jag skäms nog inte över några böcker numera, men jag minns när jag var runt 17 eller nåt och läste Sagan om Isfolket. Jag tyckte de var fantastiska då (inte så kräsen på den tiden) men det var inget jag skyltade med precis :)



2. Typ av bok som du själv skulle vilja skriva - Hmm skitsvårt! Min episka fantasyroman skulle förstås vara så kul att få till! Men en alldeles vardaglig historia som lyckas intressera och beröra vore häftigt också. Vardagsrealism kallas det väl, en ganska svår genre tycker jag, det är lätt att det blir för vardagligt och helt enkelt tråkigt.   



2 kommentarer:

  1. Mäh, inte ska du skämmas över Isfolket heller! När jag var 17 var man inne om man läste Isfolket! Och jag tycker jättemycket om dem fortfarande och funderar på att läsa om dem :)

    SvaraRadera
  2. Åååå Isfolket är underbara!!!! Läste de senast när jag var 18 och funderat på börja om när dotra är klar, hon är 15 och läser de för 3:dje gången nu ;)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar