onsdag 16 februari 2011

Allt för min syster


Det här blev fredagkvällens film och GUD vad sorglig den var! Det var längesedan jag grät så mycket när jag såg en film. Det förstörde min kväll, det var riktigt jobbigt! Marcus säger att jag inte får se filmer som påverkar mig så något mer, men på något sätt dras jag till dem.

Det är ett drama som handlar om en familj vars dotter får leukemi. Det enda som kan rädda dottern är en ny njure, men tyvärr kan ingen i familjen donera. De bestämmer sig för att skafa ett till barn, ett donatorbarn. Anna föds för att göra sin syster risk. Från födseln får hon donera blod och annat till sin syster, vilket är smärtsamt och riskfyllt för henne. När hon bli äldre bestämmer hon sig för att få tillbaka rätten till sin egen kropp och hon går till en advokat för att stämma sin egen mamma.

Jag tyckte att filmen var jättebra trots att den var mycket sorglig, men när jag pratade med min syster om den berättade hon att hon läst boken och därför inte blivit så berörd av filmen. Jag visste inte att det fanns en bok, men tydligen är den helt annorlunda. Hela slutet och upplösningen är ändrad och jag kan inte förstå varför faktiskt. Jag blev sugen att läsa boken eftersom det ska vara en verklig händelse, och jag vill läsa hur det egentligen var.

4 kommentarer:

  1. Låter som en film som jag skulle tycka om. Filmer ska beröra lite, likaså böcker tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Men oj, ibland har jag nog bomull i huvudet :) Kom på att jag faktiskt har sett den där och jag tyckte också att den var mycket bra!

    SvaraRadera
  3. Jag har också läst boken för flera år sen, tyckte den var jättebra minns jag, men sorglig. Har inte sett filmen.

    SvaraRadera
  4. Den här filmen fick jag med en tidning för ganska länge sedan, men har fortfarande inte sett den. Roligt att höra att den var bra! Jag får ta och se den snart.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar