onsdag 9 februari 2011

Högläsning

Högläsning är något som är väldigt underskattat tycker jag, och jag får uppfattningen att det inte är så många vuxna som läser högt för varandra. Jag och Marcus gör det, eller jag läser för Marcus :) Man kanske inte har tålamod att läsa en hel tjock roman eftersom det tar mycket längre tid när man läser högt, men man kan läsa kortare historier. Vi började läsa i en faktabok som heter "De stora slagen". I den läste vi om ett slag per kväll, det handlar alltså om krig och de slag som format historien. Vi gick vidare med att läsa i Gunnar Walls böcker som är perfekta för högläsning. Han har bland annat skrivit "Historiens största mordgåtor", "Världens största konspirationer" och "Historiens främsta rymningar". Man kan läsa om mystiska omständigheter kring Marilyn Monroes, Ivar Kreügers eller Jimmy Hoffas död, eller om hur man lyckats rymma från Alcatraz. Det senaste vi läst högt nu är en tidning som jag hittade och som heter Biografi, och är en ny tidning från Populär Historia. Där fanns många intressanta livsöden att läsa om, i senaste numret bland andra Greta Garbo, Giorgio Armani och John F Kennedy. Så läs högt och läs tillsammans! Man får mer att prata om också när man läst samma sak :). (Efter några år kan ju samtalsämnena tryta lite...hihi).

4 kommentarer:

  1. Håller med! Jag har försökt läsa högt för P nångång när vi åkt bil, men han uppskattade det inte... Kan inte koncentrera sig eller nåt...

    SvaraRadera
  2. Vi brukar läsa högt för varandra sommarkvällar i segelbåten. Det är inte tillräckligt bra täckning på internet utomskärs, vilket bara är mysigt, så då blir det högläsning :)

    SvaraRadera
  3. Åh vad mysigt! Jag och Gustaf började att läsa högt för varandra förra sommaren, men nu är det länge sedan vi har gjort det. Tycker det är det bästa som finns :) Det måste vi ta tag i igen!

    SvaraRadera
  4. Håller med övriga som lämnat kommentarer. Att läsa högt är verkligen mysigt. Kan rekommendera C.S. Lewis böcker om Narnia, de är lagom långa och lämpar sig bra för högläsning. Har för övrigt några av böckerna du nämnde och de är verkligen roliga att läsa. Lite spänning, mord och konspirationsteorier! =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar