torsdag 17 februari 2011

Helstekt fläskfilé med rosmarinpotatis

Igår hade vi vänner på middag så jag gjorde mig till lite mer än vanligt med matlagningen. Väldigt enkelt och väldigt gott! Potatisen hittade jag recept till på nätet, men ni ska få receptet här:

 Fläskfilé
ca 800 gram fläskfilé
2 msk soya
2 msk oliv- eller rapsolja
Paprikapulver
Salt
Peppar

Blanda soyan med oljan och tillsätt kryddorna. Pensla på allt på fläskfilén.
Lägg den i en ugnsform och ställ in i ugnen. Ugnen ska stå på 225 grader och temperaturen inne i filén ska vara 72 grader. (Jag använder stektermometer). Det tar ca 30-40 min.

Potatis
10 potatisar
75 gram smör
1½ tsk paprikapulver
1 tsk salt
färsk eller torkad rosmarin

Skala potatisen och skär den i stavar. Om potatisen är mycket fuktig så torka av den med kökspapper. Smält smöret i en gryta och tillsätt paprikapulvret. Potatisstavarna lägges i ett ugnsfast fat och smöret hälls över potatisen. Vänd runt så att alla potatisar är täckta med smör. Sätt in i mitten av ugnen på 250 grader i 10 min. Vänd stavarna och låt dem steka inne i ugnen i ytterliggare 10 min. På det sättet så blir de spröda hela vägen runt om. Salta och krydda med örtkryddor.

Sås
Såsen gör jag på skyn från köttet. Jag tog ca en liten sky, 2 köttbuljongtärningar, 2x3 dl matlagningsgrädde, lite maizenaredning, lite soya, salt och peppar.
Jag gör alla mina såser på det sättet, men med olika buljongtärningar och olika sky blir ju såsen aldrig lika.




3 kommentarer:

  1. Borde det inte heta "rosmarinpotatis"... =) Tack för receptet! /Therese Z

    SvaraRadera
  2. Haha, det har du så rätt i Therese! Gud så dumt, har ändrat det nu :)

    SvaraRadera
  3. mmm, vad gott :) Det ska jag försöka att laga :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar