lördag 12 mars 2011

Tillbaka till rötterna för att hitta inspirationen

I flera år nu har jag velat fram och tillbaka för att hitta inspiration för att producera något. Jag har en drivkraft i mig som gör att jag bara måste få utlopp för min kreativitet. Ibland kommer jag in i sådana jobbiga perioder och när jag inte får fram något mår jag jättedåligt. Oftast beror det på att jag inte kan vara ifred och få den tid och ro jag behöver och det är verkligen frustrerade. Det river i kroppen, jag blir rastlös, irriterad och frustrerad.

Nu har jag haft en sån vecka så igår när barnen åkt till pappa satte jag mig ner för att komma på något. Jag har varit helt inne i Slashs biografi den senaste veckan också och jag tror att det har påverkat att jag känner så här. Guns n´ Roses som var mina största hjältar har en sådan inverkan på mig, jag blir kreativ. Så jag läste, satte mig vid datorn, lyssnade på musiken och tittade på bilder. Då började jag tänka på vart min kreativitet kom ifrån. Den har jag ärvt helt klar, men det var faktiskt Guns n´ Roses som plockade fram den.

När jag fyllde 12 år fick jag en fantastisk födelsedagspresent. Jag fick biljetter till Guns n´ Roses konsert på Stockholms stadion 1993. Det var den 12 juni, och när jag kom tillbaka till skolan efter det sommarlovet fick vi en bilduppgift. Det var standarduppgiften, att rita vad vi gjort under lovet. Jag ritade av Guns n´Roses logga och upptäckte att jag var rätt bra på att teckna! Jag fortsatte med det hemma och fick ett teckningsblock. Det jag tecknade var först porträtt och såklart föreställde de mina idoler, medlemmarna i Guns n´ Roses. Jag har kvar de där teckningarn och de är inte så fina, men med tanke på att jag var 12 år så kanske dom är det.

I alla fall så tänkte jag att eftersom jag var helt inne i min Gn´R-värld så varför inte börja om där jag en gång startade och rita av loggan? Så det gjorde jag och resultatet blev denna teckning:


Det känns som att det är en början. Jag vet inte varför jag övergav tecknandet och började med en massa annat istället, för jag tycker att jag fortfarande är rätt bra på det. Det finns mycket att utveckla och jobba på och den här bilden är inte perfekt på något sätt. Men jag är nöjd med den och vet att jag kan bättre än det här! Det är roligt igen!

7 kommentarer:

  1. Du är duktig att teckna. Dina gamla blyertsteckningar blev fina alster redan i tidiga tonåren :)

    SvaraRadera
  2. Vad fint du tecknar. Att kunna rita eller måla har alltid varit en dröm, men jag verkar inte ha fallenheten eller tålamodet för det. Då får man låta sin kreativitet ta sig uttryck på andra sätt istället. För min del blir det mest genom musik.
    Ha en trevlig lördag. Kram

    SvaraRadera
  3. fint, verkligen skitsnyggt!
    vilken tur att du sprang på tröjan på h&m oxå :) Pussss/helena

    SvaraRadera
  4. Hej Lotta! Vad roligt med semester snart! Vi flög till Orlando och var där i några dagar. Sedan bilade vi ner till Miami och var där i några dagar. Därefter var vi på en fyra nätters kryssning. Så i Fort Lauderdale var vi tyvärr inte! Ha en härlig semester!

    SvaraRadera
  5. Åh, så snyggt! Ta vara på din talang. Kram

    SvaraRadera
  6. Jag vet inte hur jag hamnade här (Googlade pysseltidning och fastnade). Ville bara skriva en rad och säga att jag känner igen mig exakt på pricken i din beskrivning av kreativitet och hur den liksom kan riva och gnaga i en ibland. Du tecknar fantastiskt. Ta vara på den begåvningen!

    // Frida på trendenser.se

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar