lördag 5 mars 2011

Filosofiska Söndagsklubben - Alexander McCall Smith


Boken utspelar sig i Edinburgh där huvudpersonen Isabel Dalhousie bor. Hon är en medelålders kvinna som är ekonomiskt oberoende och sysselsätter sig som redaktör på den filosofiska tidsskriften Praktiskt tillämpad etik. När hon är på en konsert i Edinburghs konserthus, blir hon vittne till en tragisk olycka där en ung man faller ner från en av balkongerna. Hon kan inte släppa händelsen som klassas som en olycka, utan börjar att snoka runt på egen hand.

Helt ärligt så kan jag inte bestämma mig för vad jag tyckte om den här boken. Det är väldigt kluvna känslor. Det ska vara någon form av filosofisk deckare som kretsar kring ett mystiskt dödsfall. Jag läste den snabbt och tyckte att den var rätt så mysigt, men den var också väldigt händelsefattig. Det blev aldrig särskilt spännande, historien fick ingen riktig lösning och det filosofiska pratet tyckte jag störde mer än det tillförde. Det var för mycket filosofi och för lite spänning för min smak. Men jag kommer att läsa de andra böckerna i serien eftersom den på något sätt ändå fångade mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar