söndag 3 oktober 2010

Något misslyckat söndagsbak

Eftersom Henke jobbade var jag och Alvin tvungna att roa oss själva idag. Så vi bakade bröd. Har ju lånat mammas assistent och den är ovärderlig! Alvin satte på sig sina älskade "huttiskytten" alltså sina hörselskydd som han kommer dragandes med i tid och otid (typ när jag tar fram dammsugaren, eller stavmixern. Han har delikat hörsel min käre son) och sen rattade han assistenten ungefär som han kör sina traktorer. Den degen fick så den teg! Kanske därför den hämnades med att inte vilja jäsa ordentligt. Så slutresultatet blev alldeles för kompakt tyvärr. Smaken är dock otroligt god, så jag ska definitivt ge det här receptet ett nytt försök.

Det syns hur platt och kompakt det är, men jag kan ändå rekommendera receptet.
1/2 pkt jäst
1msk honung
2tsk salt
5dl vatten
1dl mjölk
6dl havregryn
6-7dl vetemjöl
flingsalt
timjan/oregano
rosmarin
olivolja
Värm vatten och mjölk fingervarmt. Smula jästen i en stor bunke, tillsätt salt, honung och kryddor (efter smak, jag tog ca 1msk av varje och använde oregano istället för timjan). Töm i vattnet och mjölken så jästen löser sig. Blanda i mjölet och havregrynen och rör ihop till en lös deg. Låt jäsa i ca 1-1,5 timme. Töm ut degen på en plåt, pensla med olivolja och strö över flingsalt och kryddor. Grädda i mitten/nedre delen av ugnen ca 17 min i 250 grader.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Tack för den snälla kommentaren i min blogg. Visst är Sweet pea stämplarna vackra.Jag har nyligen upptäckt dem och blivit förälskad. Brödet ser smarrigt ut, jag har ett liknande recept fast glutenfritt. Ser att du liksom jag läser mycket. Själv läser jag mycket deckare, just nu Edward Finnigans upprättelse av Roslund & Hellström. Ha det bra. Kram

    SvaraRadera
  2. Kanske du hade för varmt degspad, är det över 37 så förstörs jästen och då jäser det inte upp. Är degspadet kallare tar det bara längre tid med jäsningen. Bra att assistenten kommer till användning.
    Kram
    mamma

    SvaraRadera
  3. Ja jag tror att det var för varmt. Hann inte riktigt kolla det eftersom lilleman var hjälpreda. Ska försöka igen..

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar