tisdag 5 oktober 2010

Mörkrets makt

Ett ruttnande lik påträffas i en förseglad container som skeppats från Belgien. Liket visar sig vara täckt av långa underliga hårstrån, som senare påträffas på ytterligare lik. Virginias chefsrättsläkare Kay Scarpetta försöker tillsammans med sin vän Pete Marino lösa fallet. Problemet är bara att Pete blivit degraderad från kommissarie till vanlig polis och någon inom Scarpettas organisation motarbetar dem.


Det här är nr 10 i serien om rättsläkare Kay Scarpetta. Hittills finns det 17st. Jag har läst dem lite huller och buller på svenska och engelska, de är någorlunda fristående, men det finns förstås en röd tråd framförallt i relationerna mellan huvudkaraktärerna, så det är naturligtvis bäst att läsa dem i ordning.
De första böckerna i serien är klart bäst. I de senaste övergår Cornwell plötsligt från jag form till tredje person, vilket känns väldigt konstigt. Mörkrets makt ligger någonstans i mitten på skalan av de som jag läst. Den är fortfarande skriven i jagform vilket jag gillar (i just denna serie, inte överlag). Betyg 3 av 5

1 kommentar:

  1. Tack för titten hos mig!! Ditt halsband är ljuvligt så den som blir uppvaktad med det blir nog super glad!! Pyssla på!!
    Kram Hanna

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar