lördag 30 april 2011

Valborgsmässoafton

Det är något jag inte firat på många år. Jag minns att vi var och tittade på majbrasor när jag var mindre och sen kom ju en period när sista april betydde fest med öl som man gömt i skogen för att inte mamma och pappa skulle få veta något.
Men efter det har valborg inte betytt något speciellt för mig. Jag tror inte vi kommer gå iväg och titta på någon brasa ikväll (speciellt inte som regnet verkar hänga i luften).

Firar ni Valborgsmässoafton?



Enligt Wikipedia firas Valborgsmässoafton efter den heliga Valborg och man tänder brasor för att skrämma bort häxor och spöken. Men det finns också en äldre tro där det handlar om att symbolisera våren och ljuset, där man tänder bål för att bränna bort det gamla och ge plats för det nya.
Det sistnämnda låter ju onekligen som en trevligare anledning till att fira :)



1 kommentar:

  1. Hej!
    Nej, det blir inget firande här heller. Är totalt fast i Läckbergs Fyrvaktaren så jag tänkte fortsätta läsa i den. Några öl blir det inte heller men kanske en Mojito i solskenet. Ha en trevlig kväll!
    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar