lördag 30 april 2011

Dos Bocas


Här är vi i nästa hamn i Mexico som hette Dos Bocas. Hamnen låg ute i ett industriområde så där fanns inte mycket att se förutom den lilla marknaden som byggts upp endast för att sälja till oss. Vi hade bokat en utflykt här som gick till Comalcalco som är en mayaruin, och en liten stad som heter Paraiso. Ruinen var otroligt häftig att få se. Den var helt täckt av regnskogen när den upptäcktes av arkeologer och grävdes fram. Man kände historiens vingslag när man gick omkring där och såg hur hela samhället var uppbyggt. På platsen fanns också ett museum som vi besökte och vi fick se cacaoträd och se lite hur processen går till från planta till rostad cacaoböna. Vi fick smaka en helt obehandlad böna och det var inte så gott...

Efter det klev vi på bussen igen och åkte till den lilla och väldigt gamla staden Paraiso. Vi fick tyvärr inte se så mycket förutom det lilla torget med den fina kyrkan. Vi stannade bara i 30 minuter och fick hålla oss kring torget. Det mest intressanta såg jag nog ifrån bussfönstret, och det var hur lokalbefolkningen bodde. Det fanns allt från lyxiga hus med grindar till små plåtskjul.

En rolig sak som hände när vi kom till ruinen var att jag blev stoppad av Mexikansk TV som undrade och de fick intervjua mig. Det fick de såklart. Det är nytt med kryssningsfartyg här och den turismen så det stod i tidningen idag att vi skulle komma och det var ett väldigt pådrag. Det betyder nog mycket för dem eftersom det verkar fattigt här. TV-reportern och hennes kameraman följde sedan med oss på den guidade turen och filmade. I slutet ville båda två fotografera sig tillsammans med mig med sina privata kameror. Man känner sig lite som en kändis här borta, lite kul :)






 TV-teamet.

Cacaobönor helt obehandlade. Ser äckliga ut så jag smakade inte men Marcus gjorde det. Han tyckte att de var smaklösa och man skulle bara suga på dom, hm ser ut som maskar. 

 Den lilla staden Paraiso.






 En gata med ganska fina och färgglada hus. Annars var det väldigt fattigt och många bodde i små skjul med plåttak på mitt i smutsen.

1 kommentar:

  1. ...Och du fick på Macke kepsen ändå ser jag!
    /Petter

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar