tisdag 14 december 2010

Flickorna i Villette

Igår kväll sträckläste jag ut Flickorna i Villette. Klockan blev 00.30 innan jag släckte så idag är jag rätt trött. Men det var det värt. En riktigt bra bok! Den utspelar sig i Belgien, i den fiktiva staden Villette. Jag vill verkligen rekommendera den till alla som gillar kriminalromaner.

Tre tonårsflickor hittas mördade samma dag som Villette firar sin stora årliga festdag. Detta år har kommunens politiker dessutom satsat stora summor på att göra Villette till europeisk kulturhuvudstad. Morden blir därför inte bara en tragedi utan också en politisk katastrof.
Undersökningsdomare Martine Poirot leder utredningen och hittar snabbt en misstänkt. Men det finns också spår som pekar åt ett annat håll, mot en eventuell seriemördare.


Det här är första boken jag läst av Ingrid Hedström, som var nominerad till Svenska deckarakademins pris för Bästa svenska kriminalroman 2009. Tydligen har hon även skrivit en tidigare fristående bok som jag missat, som heter Lärarinnan i Villette. Den fick pris för bästa svenska debut 2008. Jag kommer definitivt att leta reda på den!

3 kommentarer:

  1. Jag läser inte så ofta deckare men vill verkligen börja att läsa lite mer. Den här ska jag absolut kolla upp :)

    SvaraRadera
  2. Gör det, den är verkligen läsvärd! :)

    SvaraRadera
  3. Alltid kul med nya deckarförfattare. Låter mysigt med en fiktiv belgisk småstad. Får hålla ögonen öppna efter den.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar