tisdag 20 september 2011

Linas matkasse - ny leverans

Det blir långt mellan gångerna som jag hinner in hit och blogga tyvärr, det är tur att Lotta håller ställningarna!

Vårt internet krånglar nu igen, nytt modem är beställt för 2:a gången så jag hoppas att det ska fungera framöver. Just nu funkar det med en nätverkskabel inkopplad, men det trådlösa är helt dött. Så jag sitter hyfsat obekvämt intill teleuttaget just nu :)

Men det var ju inte det jag skulle blogga om, utan om Linas matkasse. Ny leverans kom igår och idag har jag testat ett av recepten: Mustig korvgryta med äpple och matvete.

Hacka 1 gul lök. Skär 1 röd paprika och 2 äpplen i tunna skivor. Skala 1 kålrabbi (ungefär en halv kålrot) och skär i små bitar.
Koka 4 portioner matvete enligt anvisning på förpackning tillsammans med 1/2 tärning grönsaksbuljong istället för salt.
Hetta upp olja i en rymlig gryta och fräs löken utan att den tar färg. Tillsätt paprika och kålrabbi och fräs några minuter.
Skär 250g bratwurst och 250g chorizo i skivor (2st av varje) och fräs tillsammans med resten.
Häll på 1 burk körsbärstomater och 2 dl vatten och koka upp. Krydda med 1tsk paprikapulver och 1krm cayennepeppar och 1/2 tsk salt. Lägg ner äppelskivorna och låt allt koka under lock i ca 10 minuter.
Grovhacka 1/2 kruka persilja och strö över grytan. Servera med mavetet.

Tyvärr glömde jag bort att knäppa en bild på den färdiga rätten, men den var god, väldigt passande en vardag och jag kommer definitivt göra den igen.

När det gäller förra veckoleveransen så blev den parmesangratinerade fisken som jag lade ut här favoriten, men även den svampfyllda köttfärslimpan var väldigt god.
Den har jag inte heller någon bild på (ska skärpa mig) men ni får receptet här:

Sätt ugnen på 225 grader.
Grovhacka 125g champinjoner och finhacka 1 gul lök. Fräs dem i lite olja.
Blanda lök och svampfräset med ca 500g nötfärs, 1dl mjölk, 2msk olja, 2msk soja, 1/2 tsk salt och 2krm svartpeppar. Forma till en smal limpa och lägg i en ugnsfast form. Stek i mitten av ugnen i ca 30-35 minuter.
Koka 4 portioner ris enligt anvisning på paketet. Häll 2dl vatten i ugnsformen runt köttfärslimpan när det återstår ca 5min av tillagningstiden.

Till köttfärslimpan skulle det serveras salladskorgar som man gjorde så här:
Lossa 4 blad av en isbergssallad och använd som serveringsskålar. Strimla resten av salladen och blanda med 1/3 kg rivna morötter och 1/2 gurka skuren i små stänger och 45g nötmix (finns att köpa i påse).
Lägg morotssalladen i skålarna av isbergssallad och ringla över lite olja och balsamvinäger.

Meningen var att man skulle använda skyn från köttfärslimpan och ingen annan sås, men jag gillar sås så jag gjorde en på skyn och det blev jättegott!

Nu ska jag och maken planera och klippa och klistra lite. Vi har stora planer på gång nämligen. Vad det handlar om får ni veta om ett tag :)


3 kommentarer:

  1. Hej.
    Jag har funderat på Linas matkasse. tycker du att det är ok ??
    Stoffe

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hitills gillar jag Linas matkasse, det är smidigt med hemleverans och kul med nya recept. Fast laga maten får man ju lov att göra själv så där sparar man ingen tid förstås :)

    SvaraRadera
  3. Hej Tessan,

    Mitt trådlösa bredband är också dött. Man känner sig helt ensamt utan det.

    Trevlig blogg ni har. Original att svägerskorna skriver.

    A propå ditt inlägg, har ni provat Mathems matkassar?

    Hälsningar,

    Jose

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar