onsdag 7 september 2011

En shopaholics bekännelser - Sophie Kinsella


Det är lite konstigt, men jag har läst Shopaholic-böckerna i helt fel ordning. Jag började med 3:e boken, sedan läste vi 4:e boken, sedan började vi från början med boken ovan som är den 1:a. Nu håller vi på och läser den 2:a boken, men jag är så förkyld att jag inte kan läsa högt för tillfället så det går lite trögt. Jag läser alltså de här böckerna högt för Marcus och vi är båda helt galna i Becky Bloomwood! Hon är bara så underbar :D

I den här första boken bor Becky i London där hon jobbar som ekonomiskribent på en ekonomitidning. Det roliga med det är att hon för det första inte kan speciellt mycket om ekonomi, utan fuskar sig igenom det mesta. Sedan lever hon absolut inte som hon lär heller och det blir ibland hysteriskt roligt. Hon är alltså en shopaholic, men hon vill inte riktigt erkänna det utan hittar hela tiden orsaker till varför hon ska få shoppa.

Jag som läst böckerna i fel ordning måste nog säga att den här första boken inte är den bästa i serien. Jag tycker att de senare är roligare, men det är väl naturligt att man blir bättre och bättre som författare. En liten liten sak som jag stört mig lite på i alla böckerna är att Kinsella använder ordet "indignerat" lite för ofta. En petitess, men har man börjat att tänka på det så är det svårt att inte störa sig lite på det...

1 kommentar:

  1. Hehe, det har jag faktiskt aldrig tänkt på. :) Men jag håller med dig, den första boken är inte den bästa. Tror jag gillar shopaholic and baby bäst, eller mini shopaholic.. Eller kanske shopaholic abroad :) hihi

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar