lördag 21 maj 2011

Lyckan, kärleken och meningen med livet - Elizabeth Gilbert


Eat, pray, love som den heter på orignalspråket har blivit storfilm med Julia Roberts i huvudrollen, men jag har inte sett filmen än. Jag vill läsa böckerna först eftersom de alltid är bättre. MEN i det här fallet tror jag att det kan vara tvärtom faktisk. Jag gillade inte den här boken så mycket. Jag tyckte att den var väldigt seg stundvis och det var mest svammel om gud och yoga som jag inte är ett dugg intresserad av. Visst blev man lite inspirerad ibland av allt hon upplevde, men bokens ämne intresserade helt enkelt inte mig.

Elizabeth skiljer sig alltså från sin man och bestämmer sig för att ta ett sabbatsår för att finna gud. Hon börjar med att åka till Italien för att lära sig italienska och där njuter hon mest av vad livet har att ge. Sedan beger hon sig till Indien för att bo  ett ashram och hitta gud genom yoga. Sista anhalten blir Indonesien där hon träffar en gammal medicinman som lär henne ytterligare sätt att möta gud och komma närmare sig själv.

Det finns helt klart en del härliga inslag i boken och gillar man att läsa om självhjälp och djupa livsinsikter så är den absolut läsvärd. Jag ser fram emot att se filmen eftersom jag tror att den kommer att tilltala mig mer, vilket är väldigt ovanligt!

2 kommentarer:

  1. Jag såg filmen först. Gillade den jättemycket, så jag läste boken sen också. Lite segare än filmen helt klart, men den var okej tyckte jag!

    SvaraRadera
  2. Den här filmen ska jag se! Jag var inte heller så förtjust i boken (men tyckte inte den var dålig - bara att jag hade väntat mig mer av den), men har en känsla av att jag kommer att tycka om filmen mer !!!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar