fredag 20 maj 2011

Arvet - Tamara McKinley

Det här var den första boken jag läste under resan. Den handlar om flera olika personer i samma släkt, men de vet inte om varandras existens. Boken utspelar sig på 1800-talet i Australien som varit en staffkoloni och precis börjat växa sig till ett eget land. Relationerna med England är täta, Australiens rykte är inte så gott och aboriginerna anses vara vildar av de flesta och behandlas väldigt illa. Hit kommer Jessie med en båt från England för att arbeta som lärarinna i en liten by, och hon är en av personerna som vi får följa. Vi får också följa Ruby som är en stark kvinna som gifter sig med fel man. Hon gifter sig och de bestämmer sig för att bygga upp en egen farm långt ifrån familjen. Livet blir hårt och Ruby utsätts för många prövningar. Det finns också några män som vi får följa, bland annat bröderna Oliver och Harry. De skiljdes åt som unga när Harry blev tvingad att flytta till England och sköta familjens affärer där medan Oliver fick stanna i Sydney och sköta affärerna där. Nu träffas de igen och det blir inte som någon av dem väntat sig.

Jag visste inte detta när jag började läsa, men det här är den 3:e fristående delen i en serie om Australiens nybyggare och urinvånare. De tidigare böckerna heter Landet bortom haven och De modigas rike.

Jag gillar sådana här böcker jättemycket. Dels så gillar jag böcker som utspelar sig i en annan tid, och dels så gillar jag böcker där många olika personers öden vävs ihop. Det kan ta lite längre tid innan man kommer in i en sådan bok eftersom det är så många personer att lära känna, och så var det även med den här. Men jag gillade den väldigt mycket och när jag kommit in i den var den svår att släppa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar