onsdag 31 augusti 2011

Korvgryta med rotsaker

Vi  försöker att äta nyttigt här hemma och jag har ett helt nytt tänk när det gäller maten. Det är tidskrävande innan man kommer in i rutinerna men det går faktiskt över förväntan! För några dagar sedan gjorde jag ett storkok med korvgryta. Jag tycker själv inte om den, men Marcus tyckte mycket om den som tur var. Nu har han frysen full att lunchkådor som han kan äta när jag inte är hemma och lagar mat åt honom :)

Jag har inga direkta mått utan jag har slängt i så mycket jag velat ha av allt.
1 purjolök
morötter
rotselleri
palsternacka
potatis
1 korvring
några knippen persilja
grönsaksbuljong
Skär purjolöken och fräs den i en stor gryta. Släng ner resten av rotsakerna och fräs en stund. Häll på vatten med grönsaksbuljong och koka tills rotsakerna knappt är mjuka. Släng då ner korven och koka i ca 5 min. Strö över persiljan och servera!

5 kommentarer:

  1. Kul med lite mattips! Jag är heller inte förtjust i korvgryta, men det är okej. Det var urlänge sedan jag gjorde en sådan.

    SvaraRadera
  2. Tycker det ser mycket gott ut jag :) Åh Lotta, du måste berätta sen vad du tycker om " den vidunderliga kärlekens historia" :)

    SvaraRadera
  3. Cathrine: Det ska jag absolute göra! Tyvärr går det lite trögt just nu, men jag ger inte upp :)

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte den var lite trög i början, men sen så lossnade det :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar