måndag 22 augusti 2011

Bilsemester söderut del 1

När jag och tjejerna kom hem från Junsele var det bara att tvätta och packa om väskorna. Det blev en spontansemester som jag sett fram emot länge. Målet var Astrid Lindgrens värld, men vi gjorde en massa andra roliga saker också.

Vårt första stopp var Eskilstuna där vi bodde på ett vandrarhem första natten. Det var första gången vi var där och det var en väldigt fin stad.
Vi tog en liten kvällspromenad, åt middag och fikade.
 Café Tingsgården, där åt vi efterrätt.
 Marcus lyxade till det med en kaffedrink.
 Dag 2 gick vi på Parken Zoo i Eskilstuna. Det var den bästa djurpark jag varit på tror jag! Konstigt att man aldrig tänkt på att åka dit förut? Inte lika långt som Kolmården och inte lika dyrt, men lika bra!
 Tindra på en jättetoalett!
 Ordköping som är Kalle Kunskaps hemby blev Zeldas favorit på hela dagen. Båda mina tjejer har spelat en hel del Kalle Kunskap-spel på datorn.
 Ett slött lejon.
 Det här tåget åkte runt nästan hela parken och en speakerröst guidade. Jag och tjejerna åkte med ett varv.
 Miniflodhästen Oliver, med sin mamma, som det var så mycket ståhej om i tidningarna när han föddes.
En gepard som ska bli matad.

 När vi var nöjda på Parken Zoo körde vi till Trosa och vandrarhemmet Lagnö Studio där vi skulle sova. Det var ett väldigt mysigt och trevligt ställe som vi varmt rekomenderar. Han som äger stället hade förr en filmstudio i byggnaden där han redigerade film. Många stora och kända personer inom filmbranchen har varit här och han berättade många fascinerande historier från 70-80-talet när det var som mest aktivitet där. "Mitt liv som hund" har bland annat klippts och redigerats på Lagnö, precis som Ronja Rövardotter.
 Där fanns till vår förtjusning Ronjas skor som hon hade på sig i filmen!
 Ronjas skor.
 Dag 3 åkte vi från Lagnö och begav oss mot Vimmerby som var det alldeles speciella målet för resan. På bilden ovan ser ni den riktiga Bullerbyn, från filmerna. Alla husen var privata så man fick titta från vägen, men det fanns ett café i ladan där vi passade på att fika lite.
 Barnen utanför Sörgården.
Fortsättning följer....

1 kommentar:

  1. Mysigt. I Bullerbyn skulle jag vilja bo :) // Elsa

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar