fredag 27 januari 2012

Katedralen vid havet - Ildefonso Falcones


Åhhh den här boken tyckte jag jättemycket om! Den tog lång tid men det var för att jag inte hittade så mycket lästid när vi kom hit till Thailand. Men nu så har jag ju kommit igång ordentligt.
Anledningen till att jag köpte den här boken och till att jag längtat länge efter att få läsa den, var att en historielärare vid Mittuniversitet tipsade om den. Jag och Marcus började att läsa Historia A för något år sedan och vi fick då ett utdrag ur boken och läraren pratade väldigt gott om den. Nu förstår jag varför, verkligen. Om man vill lära sig om hur det var i Barcelona, Katalonien på 1300-talet så är det här en perfekt bok att läsa. För det måste väl alla vara intresserade av, eller hur? ;)

Boken utspelar sig alltså i Barcelona och trakterna därikring på 1300-talet. Vi får följa Arnau Estanyol från födseln till ålderdomen genom glädje, sorg, välgång och olycka. Boken speglar hur samhället såg ut, hur feodalismen med dess knäppa lagar fungerade, hur det var när pesten kom, förhållandet mellan män och kvinnor, kvinnosynen och framförallt kyrkans makt som ofta missbrukades. Det är också ett väldigt spännande livsöde och Arnau är en väldigt fängslande huvudperson. Det blir alltså ett väldigt högt betyg för "Katedralen vid havet"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar