måndag 25 juli 2011

Den döende dandyn - Mari Jungstedt



Min första bok av Mari Jungsted och det kommer att bli flera. Hennes böcker utspelar sig på Gotland och det är en perfekt miljö för mord, mysigt och idylliskt samtidigt som det kan vara kargt och ödsligt.
Visbys konsthandlare Egon Wallin som driver ett galleri mitt i staden mördas en dag och blir upphängd i en port i ringmuren. Det framkommer snart att Egon planerat att lämna sin fru och hela sitt liv på Gotland utan fruns vetskap. Allt är planerat och förberett in i minsta detalj när det fruktansvärda händer som omkullvälter alla planer. Strax efter stjäls också Nils Dardels konstverk "Den döende dandyn" från Waldemars udde och det är inget tvivel om att de två brotten hör ihop. Frågan är bara hur och vem som har gjort det...

1 kommentar:

  1. Vad kul att jag hittade den här bloggen! Jungstedt har varit en favorit (gute som jag är) men senaste boken var jag inte så imponerad av. Annars gillar jag deckare, om de är välskrivna och har en fascinerande intrig.
    Jag återkommer!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar