lördag 25 september 2010

Kvällsbak

De som känner mig vet att jag är en gottegris av rang. Lyckan var därför gjord när jag råkade hitta ett recept på Cookiebrownies. Jag menar cookies är gott och brownies är gott. Kombinationen borde bli super!
Ikväll var det så dags att testa. Jag följde inte receptet till punkt och pricka, utan gjorde lite efter eget huvud. Här kommer recept och beskrivning på "min version".

Först ut browniesmeten:
150g smör
200g mörk choklad
4 ägg
2dl strösocker
2dl vetemjöl
1krm salt

Smält smöret och bryt ner chokladen. Blanda till en jämn smet och låt svalna lite. Vispa ägg och socker och rör ner chokladsmeten. Tillsätt mjöl och salt. Rör igen och bred ut i en ugnsform (ca 20x30).


Sedan cookiesmeten:
50g smör
1,5dl farinsocker
75g mörk choklad
1ägg
2dl havregryn
1dl vetemjöl
0,5tsk bakpulver
1tsk vaniljsocker
1krm salt
75g mörk choklad

Smält smöret och rör ner sockret. Bryt ner chokladen, men låt den inte smälta helt, klumpar är bra. Tillsätt resten av ingredienserna (fortfarande på spisen, fast på låg värme). Jobba ihop smeten (blir mer som en deg, väldigt tjock) och platta ut på ett bakplåtspapper. Skär ut bitar och lägg ut över brownie smeten. och rör ihop till en tjock smet. Klicka ut den ganska tätt över browniesmeten.

I orginalreceptet stod det bara jobba ihop till tjock smet och klicka ut, men det blev mycket lättare när man la över det på papper och jobbade ut med stekspade.




Grädda i nedre delen av ugnen på 200grader i ca 15-17 min, beroende på hur kladdig du vill ha den (jag gräddade i 17 min och den blev lite för torr för min smak).
Skär i bitar när kakan svalnat något.

Tjuvsmakat och godkänt

Det var faktiskt inte så krångligt som jag förväntade mig, men jag ska ha dem lite kortare tid i ugnen nästa gång. 
Inget för den som bantar förstås (men jag börjar ju inte förrän på måndag).
Tanken är att jag ska frysa in dem och ta fram när vi får gäster. Får väl se om vi lyckas hålla oss ifrån dem..

1 kommentar:

  1. Haha, dom är säkert slut när gästerna kommer ;-)
    Såg alldeles för goda ut för att spara!! Bra med ny blogg. Dubbelt så stor chans att den uppdateras :D

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar