lördag 25 september 2010

Besök på Nationalmuseum

En av de saker som jag velat göra i många år men aldrig fått något gehör för från mina närmsta är att besöka museér när vi är i Stockholm. Nu är det inte så ofta jag åker dit och oftast är det en massa annat planerat så tiden inte räcker till. Förra helgen var det tjejhelg och nu har jag iaf fått gå på ett museum med min kära svägerska, nämligen Nationalmuseum! Det stod högst upp på önskelistan eftersom jag helst vill se konst jag känner igen. Där fanns en hel del vi kände igen, ofta från läroböcker faktiskt.
Som den här som troligtvis funnits i alla historieböcker för grundskolan.

"Karl XII:s likfärd" av Gustaf Cederström.

Therese i den otroligt pampiga foajén.

Undrar hur många reproduktioner som gjorts av denna tavla? Karl Larsson har målat "Till en liten vira" som förmodligen hänger i otaliga kök i Sverige, inklusive mitt :).


Therese kände igen "Midsommardans" av Anders Zorn.

En av muséets mest kända målningar är troligtvis "Damen med slöjan" av Alexander Roslin. Vi hade förstås audioguide när vi gick runt, så nu vet vi massor som vi inte visste innan. Det ger så mycket mer att ha det när man tittar på konst.


Besöket gav mersmak, och jag tror att jag talar för oss båda! Det är roligt att vara kulturell! //Lotta

2 kommentarer:

  1. Det gav definitivt mersmak! Det är operan nästa :)
    /Tessan

    SvaraRadera
  2. Synd vi inte hann med det på lördagen! Hade mkt hellre gått med er än sitta på en buss mot gbg i 6 tim! Kram Sarah

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar