fredag 24 september 2010

Chick lit

Som när det gäller mycket annat i mitt liv är jag även en periodare när det gäller böcker. Just nu är jag helt inne på chick lits, alltså böcker skrivna av kvinnor, för kvinnor som oftast utspelar sig i storstadsmiljö. Nu ligger Sophie Kinsellas "En shopaholic säger ja" på nattduksbordet och även fast jag inte läst hennes tidigare böcker i serien är jag helt fast. Den är rolig, igenkännande och stundvis väldigt pinsam! Det är en sån bok som man skrattar högt när man läser, ibland utstöter man små ojjande ljud men mest ligger man bara och ler!

Huvudpersonen i boken heter Rebecka Bloomwood. Hon lever i New York med sin pojkvän Luke Brandon, men hon kommer ursprungligen från England. Luke friar och bröllop börjar planeras, både i New York av Lukes mor, och i Oxshott på den engelska landsbygden av Rebeckas mor. Problemet blir att Lukes mor, (som Rebecka inte kan tåla) planerar ett storslaget bröllop på The Plaza som hon betalar hela kostnaden för, medan Rebeckas mor planerar ett mindre storslaget bröllop i trädgården där Rebecka är uppväxt, och hon kan inte välja! Datumet för bröllopet närmar sig och jag vet fortfarande inte i skrivande stund hur det kommer att gå och vart de kommer att gifta sig. Hon strular till det mer och mer och det blir svårare och svårare att säga nej till någon av mödrarna. Sen har hon ju såklart sin egen dröm och det ska bli spännande att se om hon följer den eller inte!
Innan denna bok läste jag en annan chick lit, nämligen "Bergdorfblondiner" av Plum Sykes. Den var nog ännu mer fängslande enligt mitt tycke men inte alls igenkännande. Den utspelar sig också i New York, så långt ifrån min verklighet det går att komma. Men det var det som var det roliga med den boken, den var så otroligt "för mycket" att det blev fashinerande. Författaren till boken arbetar som redaktör på Vouge i New York och skriver om sin verklighet. Jag skulle också vilja se lite av den verkligheten på riktigt, men inte leva i den :).

Jag har några fler Chick lits på lager så vi får se om det suget håller i sig eller om jag går in i en ny period snart! Hej så länge :) //Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar