onsdag 22 februari 2012

The Rum Diary - Hunter S. Thomson


Nej, hur gärna jag än ville så var inte det här någon bok för mig. Jag tycker att den var trist och långtråkig med ett språk som enligt mig var för "manligt". Det var lite rått och grovt många gånger och det tilltalar inte mig. Jag kan heller inte förstå hur de lyckats göra en film av  boken, jag kan inte förstå vad den handlar om eftersom boken är så händelselös. Johnny Depp brukar ju bara göra bra filmer så jag förstår inte det här!
Paul Kemp är journalist från New York på 50-talet, som beger sig till Puerto Rico för att komma ifrån allt och uppleva friheten. Han tar jobb på den amerikanska tidningen Daily News i San Juan där hela personalen består av fyllon och bråkstakar. Paul blir vän med några av dem och hamnar i en hel del strul. Själv är han såklart inget helgon heller men lite bättre än de han umgås med. Därav får han en del mäktiga vänner som kan göra livet lite lättare för honom.

Om jag ska säga något positivt så var det sättet som författaren skildrade miljön och tidsandan på. Det kändes exotiskt och rakt på sak. Inget onödigt förskönande. De sista raderna i boken gillade jag också, de var fina :) Annars var det som sagt inte mycket jag gillade och det var därför den tog så lång tid att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar