söndag 19 februari 2012

Familjegraven - Katarina Mazetti

"Det var nog tur att jag stod på näsan i trappan när jag svävade ut från Desirées lägenhet den där första natten. Jag rutschade ner flera steg, fick spjärn med armbågen mot hisstrumman - aj satan! - och blev stående på ena knät på trappavsatsen med benet i konstig vinkel, jag tyckte jag hörde hur det knakade till."

Familjegraven är en fortsättning på Grabben i graven bredvid. Benny och Desirée har gjort slut och Benny är tillsammans med sin kusin Anita istället. Desirée är tillbaka i stan igen. Men hon längtar desperat efter barn och så får hon en galen idé. Hon ber Benny ställa upp som "donator". Tre gånger ska de försöka och blir det inget ska de aldrig ses igen. Fast naturligtvis blir det barn så småningom och så är cirkusen igång.



Katarina Mazetti skriver underbar vardagsrealism kryddat med både komik och tragik och massor av igenkänning (åtminstone om man är småbarnsförälder). Det här är definitivt min typ av feel good, jag sitter och ler stora delar av boken. Snabbt går det att läsa också, jag läste ut den på ca 4 timmar.
Betyg 5 av 5


2 kommentarer:

  1. Men åh! Den vill jag läsa. Den hamnar på önskelistan. Hoppas att ni har det bra!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du tyckte om boken lika mycket som jag. tur att jag lämnade den. kram mamma

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar