tisdag 27 december 2011

Moder Jord, Fader Himmel - Sue Harrison


Boken handlar om en ung kvinna som heter Chagak. Hon får se hela sin by bli utrotad, hennes familj och blivande man blir brutalt dödade av De korta. Hon flyr och hittar en strand som är tillsynes öde, men så fort hon kommit iland upptäcker hon att det bor en gammal man där. De blir vänner men en dag dyker en annan man upp på stranden som inte är lika fredlig...

Historien har jämförts med Grottbjörnens folk, jag har läst båda men det enda jag kan se som liknar är tiden och miljön de utspelar sig i. Det är iofs en väldigt stor del av det som jag gillar så mycket med den här boken. Den är proffsigt skriven och väldigt detaljerad när det gäller hur man levde och hur man tänkte. Jag tycker dock att den här boken är mer "mjuk" och inte lika brutal som Grottbjörnens folk även om det förekommer många brutala scener och sedvänjor i den här också. Det finns två böcker (vad jag vet) till i den här bokserien och jag är verkligen sugen att läsa de andra också som står i min bokhylla, men det får bli efter Thailand.

1 kommentar:

  1. Har ofta sett den här boken på olika secondhander, men aldrig läst ordentligt på baksidan. =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar