onsdag 2 maj 2012

Utmanad av Bea

1. Vilken författares nästa utgivning längtar du mest efter?
Måste nog svara Sophie Kinsella och jag hoppas att det blir en shopaholic-bok.

2. Vilket är ditt bästa bokfynd i år?
Jag har inte hunnit köpa några böcker i år eftersom jag varit utomlands hela tiden. Men jag kan svara, de böcker jag fick av min syster när vi skulle åka hem ifrån Thailand. Hon tänkte lämna dem eftersom hon tyckte att det var onödigt att släpa på, så jag fick allihop och släpade hem dem :) Det var bland annat "Den perfekte mannen" av Sheila O´Flanagan. Det var ju ett riktigt fynd eftersom det var helt gratis!


3. Du ska ha en middagsbjudning. Vilka tre författare vill du bjuda in?
Vad svårt att begränsa sig till tre... Jag skulle bjuda in tre brittiskor på tjejmiddag. Sophie Kinsella, Jane Austen och JK Rowlings.


4. Vad bjuder du på för mat?
Eftersom jag inte alls gillar att laga mat så skulle jag överlåta det till någon annan och helt koncentrera mig på mina spännande gäster :)

5. Vilken bokkaraktär skulle vara den ideala partnern för dig?Oj vad svårt! Jag har alltid känt någon slags samhörighet med August Strindberg, men min bild av honom är något romantiserad. Sedan är han ju inte en bokkaraktär heller utan en författare... Men vi är/var otroligt lika vi två och det behöver ju inte betyda att vi skulle passa bra ihop men det känns så, enligt min romantiska bild av honom (som förmodligen är helt fel eftersom många tyckte väldigt illa om honom...).

6. Vilken var den senaste boken du läste som gjorde dig besviken?
Jag måste nog svara Kunzelmann & Kunzelmann av Carl-Johan Vallgren men jag känner mig väldigt orättvis när jag säger det. Jag har inte läst ut den utan det tog bara stopp. Vet inte om det beror på mig eller på boken men jag ska ge den en till chans någon gång.

7. Vilka bokserier följer du?
Sophie Kinsellas Shopaholic-serie följer jag för tillfället. Förut har jag följt Harry Potter.

8. Vilka är dina favorit-kommissarier i deckarnas värld?Jag har inte direkt någon favorit kommisarie, men jag gillar kommisarie Barnaby i Midsomer. Jag vet inte om det gills när det är TV men de första avsnitten är baserade på en bok iaf. Jag älskar Poirot också som ju är en detektiv och inte en kommisarie. Konstiga svar ni får känner jag...

9. Vilken utav de övernaturliga krafter som diverse vampyrer besitter i Twilight skulle du helst vilja ha?Ja, jag blev tvungen att googla här och nu har jag kommit fram till att jag skulle vilja ha Jasper Hales krafter. Han kan känna av och manipulera andras känslor. Det skulle ju vara praktiskt och bekvämt ibland :)

10. Vilken genre återkommer du oftast till?
Chic-lit tror jag, även om jag varierar väldigt mycket mellan olika genrer.

11. Om du skulle ge oss (Sara & Bea) varsitt boktips, vilka böcker skulle du då rekommendera?
Jag skulle rekommendera alla att läsa Per-Anders Fogelströms böcker om Stockholm. Sedan skulle jag också rekommendera Mario Vargas Llosas "Den stygga flickans rackartyg".


Tack Bea och Sara för en rolig utmaning!

Här kommer mina frågor:

1. Har du någon förebild i böckernas värld? Vem och varför?
2. Hur ser din drömbokhylla ut?
3. Om det börjar brinna i ditt hus och du bara kunde rädda en bok, vilken skulle det bli?
4. Vart fyndar du helst dina böcker?
5. I vilken miljö och tid skulle boken om dig utspela sig om du fick välja helt fritt?
6. Vilken/vilka böcker vill du helst föra vidare/presentera för dina barn?
7. Hur många böcker hinner du läsa på en månad?
8. Vilket format föredrar du att läsa i?
9. Favoritgenre?
10. Om du skulle skriva en biografi, vem skulle den handla om?
11. Varför gillar du böcker och att läsa?



Nu ska jag skicka de här frågorna vidare och jag väljer att skicka den till:



1 kommentar:

  1. Intressant! Har inga bra svar för tillfället så jag får nu fundera ett tag:-)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar