söndag 13 mars 2011

Slash


Ja bättre sent än aldrig. Jag kan inte förstå att jag inte läst den här boken tidigare, men när jag nu väl gjorde det så gick det fort! Jag har knappt kunnat lägga den ifrån mig, utan läst så fort jag fått en stund över.

Som jag redan skrivit så var Guns n´Roses mina största idoler när jag var yngre. Jag tycker lika mycket om dom nu också men jag lyssnar inte lika mycket som förut. Från att jag var ca 11-14 år lyssnade jag i stort sett bara på Gn´R. Jag hade väggarna i mitt rum tapetserade med posters och teckningar jag ritat. Jag samlade på allt som hade med bandet att göra och klippte ut varenda notis i tidningarna som handlade om Gn´R. Konsertbiljetten satt givetvis inramad på väggen. Så den här boken har betytt otroligt mycket för mig och det har nästan varit det enda jag pratat om den senaste veckan.

Det var en väldigt fascinerande läsupplevelse för mig eftersom jag som barn inte visste så mycket om hur de egentligen levde och hur det egentligen stod till med medlemmarna och bandet. Som barn är man ju väldigt naiv och har ingen vetskap om rock n´roll-livet. Eller man var det på den tiden iaf, nu är det kanske annorlunda med all information som finns tillgänglig. Då fanns inget internet och allt var mer mystiskt. Det var en speciell mystik kring ett så stort rockband.

Den här biografin är väldigt utlämnande och ärlig och man får en väldigt bra bild om hur det var. Jag har verkligen levt mig in i rock n´rollens LA och ibland önskat att jag varit med. Den bästa delen tycker jag är de första fem åren av bandets historia när Appetite for Destruction och Lies blev till och när alla var vänner. Sedan spårade Axl ur och det blev inte så roligt längre. Ändå var det väldigt intressant att läsa Slash´s version om vad som hände och jag har verkligen full förståelse för att det aldrig kommer att bli någon återförening. Första delen av boken dominerades av spelglädje och beskrivningar om hur de klassiska låtarna blivit till, vilket jag tycker var otroligt och lite overkligt att läsa. Sedan blir det mycket konflikter, drogproblem och skandaler, och det gör att jag tycker att den här boken har allt! I min värld i alla fall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar