fredag 15 februari 2013

Hungerspelen - Suzanne Collins


Till en början var jag skeptisk till den här boken. Mest för att den utspelar sig i framtiden och tenderar att bli väldigt overklig. Jag har inte sett filmen men vet att både boken och filmen har blivit väldigt hyllad så det var inte mer än rätt att ge Hungerspelen en chans. Och det gjorde jag rätt i för det är inget jag ångrar.
 
I den här framtidsvärlden existerar bara Nordamerika och det består av tolv distrikt. Människorna har misskött sig och kritiserat regimen i huvudstaden så de tolv distikten är välbevakade och har dessutom fått ett straff. De måste offra två barn varje år till ett dödsspel för att roa huvudstadens invånare. Dessa spel är alltså Hungerspelen. Två barn från varje distrikt ska stängas in på en arena, utsättas för stora påfrestningar och tvingas döda varandra. Endast en kommer levade därifrån och det är vinnaren av Hungerspelen.
 
Det här är den första boken i en triologi och har du inte läst den eller sett filmen, så tycker jag att du ska krypa upp i soffan med Hungerspelen som sällskap.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar